A Over ingebrekestelling factuur B2C

Advies & diensten > Juridische documenten > Ingebrekestelling onbetaalde factuur B2C

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van ICT-, Internet-, Privacy-, social media-, digitale marketingrecht.

Uw klant heeft na herhaald verzoek nog steeds uw factuur niet betaald? Met een ingebrekestelling maakt u duidelijk dat het u nu wel wenst dat er tot betaling wordt overgegaan.

Wat is het?

Een verzoek én ingebrekestelling aan uw klant dat er binnen een bepaalde tijd moet betaald worden.

Volgt er geen betaling binnen de vermelde termijn, dan gaat u over tot gerechtelijke invordering.

Zo bepaalt u bijvoorbeeld:

  • Welke rente verschuldigd is wegen laattijdige betaling
  • Bepaalt u welke kosten en schadevergoeding u in rekening brengt of zal brengen wanneer er geen reactie komt
  • Dat u openstaat voor een gesprek wanneer uw klant zich (tijdelijk) in de onmogelijkheid bevindt om te betalen

Belangrijk is dat deze ingebrekestelling op in overeenstemming met de wet en/of uw algemene voorwaarden is opgesteld.

Gebruik dus zeker niet een ingebrekestelling die u ergens op internet heeft gevonden of die u misschien zelf al heeft ontvangen.  De wet is met name, zeker ten aanzien van consumenten heel duidelijk over welke bepalingen u (niet) mag opnemen.  De wet beschermd met name de consument.  Raakt u aan deze wettelijke bepalingen, dan is het niet uitgesloten dat uw ingebrekestelling door een rechtbank nietig beschouwd kan worden.

Waarom is het nodig?

Wanneer u een factuur stuurt, geeft u uw klant altijd de mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn te betalingen, de betalingstermijn. Betaalt deze niet tijdig, dan maant u hem aan dit in orde te brengen.  Een ingebrekestelling heeft vier functies:

  1. Ten eerste herinner u uw klant aan het feit dat de rekening nog niet betaald is. U geeft hem nogmaals de mogelijkheid te betalen zonder al te grote consequenties. (Het kan natuurlijk zijn dat de klant per ongeluk de rekening nog niet heeft betaald. Een al te boze brief is dus (nog) niet nodig)
  2. Ten tweede maakt u er uw klant attent op dat uw organisatie schade leidt door de niet tijdige betaling.  Deze schade vertaalt zich in eerste instantie in het betalen van een rente.

3. Ten derde is een ingebrekestelling bij B2C contracten verplicht voor het later aanrekenen van een schadevergoeding.

4. Ten vierde is het een bewijsstuk voor de rechtbank dat u uw klant voldoende op de hoogte heeft gebracht van uw intentie om betaling te bekomen

Andere benamingen

  • Aanmaning
  • Aanmaning tot betalen
  • Betalingsherinnering

Juridische tips

Zorg steeds dat u een bewijs heeft van het versturen van de ingebrekestelling én verstuur een kopie ook altijd via een gewone brief!

  1. Een ingebrekestelling is (meestal) een wettelijke vereiste vooraleer u kan overgaan tot een procedure voor de rechtbank of een alternatieve geschillenregeling
  2. Wil u een schadevergoeding aanrekenen?  Zorg dan dat de klant kennis heeft van uw algemene (factuur) voorwaarden heeft gekregen én deze ook aanvaard heeft.
  3. Een niet-betwiste B2B factuur kan u ook buitengerechtelijk trachten te innen mits tussenkomst van een advocaat en gerechtsdeurwaarder.
  4. Facturen maken betekent dat u persoonsgegevens verwerkt.  Is orde zijn met privacywetgevingen wordt voor uw organisatie zo een strategisch wapen..  Het label Privacy verified zorgt hiervoor.

Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: +32 52 37 47 82 of stuur ons een mail via: info@easylegal.be. 

Vragen u terug te bellen via onderstaand formulier kan ook: een van onze  juristen neemt dan vrijblijvend contact met u op.

Juridisch alles in één keer geregeld? 
Bekijk de totaalpakketten.

Meer informatie over dit document. 

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.

UW GEGEVENS
 
Uw naam *

 
Uw e-mailadres *

 
Uw telefoonnummer *

 

Waarover heeft u informatie nodig? *

 

Wanneer mogen wij u contacteren? Indien spoedeisend, kan het nog vandaag. *

 

Om hoe laat? *

 

Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van interessante wijzigingen in internet, social media, marketing en privacyrecht en schrijf mij in voor de nieuwsbrief

 
 

 
 

Samenhangende documenten

Betwisten van een factuur

Niet akkoord met een factuur?  Stel een juridisch correcte protestbrief op

€ 27,-

(excl. BTW – zonder pakket)

ons logo invert1

EasyLegal vof
Sint Janstraat 68
1785 Merchtem
info@easylegal.be
+32 (0) 52 37 47 82
BE 0741.883.615

Reacties gesloten.