Over kantoorhuurovereenkomst

Juridische documenten > Kantoorhuur overeenkomst

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van ICT-, Internet-, Privacy-, social media-, digitale marketingrecht.

Kantoorhuurovereenkomsten wijken af van woninghuurovereenkomsten. Vermits een kantoor per definitie geen handelsruimte is, is de wet handelshuurovereenkomsten niet van toepassing.

Wat is het?

Met een Kantoorhuur overeenkomst regelt u afspraken en huurvoorwaarden

Kantoorhuur valt noch onder de strikte wetgeving van handelshuur en woninghuur maar kent een veel grotere vrijheid

Zo maakt u bijvoorbeeld afspraken over:

  • De duur van de huurperiode en of deze automatisch verlengd wordt
  • Hoe gemeenschappelijke ruimtes mogen gebruikt worden zoals bijvoorbeeld vergaderruimtes en keuken
  • Of er bovenop de huurprijs nog andere kosten zijn
  • Welke toegangsuren van toepassing zijn en afspraken over toegang buiten de openingsuren
  • Welke opzegtermijn geldt en of er schadevergoeding verschuldigd is bij voortijdige opzeg

Belangrijk is dat de overeenkomst kantoorhuur op maat van uw dienstverlening wordt opgesteld.

Zoals voor alle dienstverleningsovereenkomsten en huurovereenkomsten zijn deze voor elke situatie en elk gebouw verschillend.  Een aan de situatie aangepaste overeenkomst is dus belangrijk.  Copy-past vanuit vroegere overeenkomsten is af te raden, gelet op de mogelijkheid dat deze juridisch achterhaald zijn.

Waarom is het nodig?

In tegenstelling tot een Handelshuurovereenkomst is er voor kantoorhuur geen verplichting dat er een schriftelijke overeenkomst wordt opgesteld.  Niettemin is een schriftelijke overeenkomst aangewezen:

  • Er is geen discussie over de huurprijs en aanpassing ervan
  • Het is eenvoudiger een duurtijd schriftelijk vast te stellen zo niet zou de overeenkomst eens voor onbepaalde duur kunnen zijn aangegaan
  • U legt vast wat uw rechten zijn bij wanbetaling van de huurder
  • U maakt afspraken over toegangscontrole

Juridische tips

In de overeenkomst legt u alles vast waaraan de huurder maar ook u zelf moet houden.  Goede afspraken, maken goede vrienden

  1. Hopelijk moet u hierop niet te snel beroep doen.  Maar hoe zegt u op een correcte manier een huurovereenkomst kantoorhuur correct op bij wanprestatie van de huurder?
  2. Regelt u niet alles in de huurovereenkomst, dan is een huishoudelijk reglement een aangewezen optie om verdere afspraken mee te delen.  Zorg wel dat deze ondertekend worden door de huurder
  3. Alhoewel niet wettelijk verplicht is het aan te raden een plaatsbeschrijving op te stellen en bij te voegen bij de overeenkomst
  4. Met de komst van de GDPR/AVG zijn strenge eisen voor verwerkingsverantwoordelijken.  Als zakelijke huurder/verhuurder verwerkt u naar alle waarschijnlijkheid ook persoonsgegevens.  Voorkom dus sancties en zorg dat u voldoet aan de GDPR/AVG vereisten
  5. Vanaf 1 januari 2024 moeten alle BVBA ’s omgevormd worden naar een BV.  Dit kan eenvoudig online waardoor u honderden Euro’s en veel tijd bespaart

 

Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: +32 52 37 47 82 of stuur ons een mail via: info@easylegal.be

Vragen u terug te bellen via onderstaand formulier kan ook: één van onze  juristen neemt dan vrijblijvend contact met u op.

Juridisch alles in één keer geregeld? 
Bekijk de totaalpakketten.

Meer informatie over dit document. 

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.

UW GEGEVENS
 
Uw naam *

 
Uw e-mailadres *

 
Uw telefoonnummer *

 

Waarover heeft u informatie nodig? *

 

Wanneer mogen wij u contacteren? Indien spoedeisend, kan het nog vandaag. *

 

Om hoe laat? *

 

Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van interessante wijzigingen in internet, social media, marketing en privacyrecht en schrijf mij in voor de nieuwsbrief

 
 

 
 

Anderen bekeken ook

Studentenovereenkomst

Student tewerkstellen?  Leg alle afspraken vast in een studentenovereenkomst

€ 69,-

(excl. BTW – zonder pakket)

Virtueel assistent overeenkomst

Regel de samenwerking en maak afspraken over aansprakelijkheden

€ 79,-

(excl. BTW – zonder pakket)

Marketing overeenkomst

Vermijdt misverstanden over uw (online) marketingcampagne

€ 89,-

(excl. BTW – zonder pakket)

Ingebrekestelling onbetaalde factuur B2C

Onbetaalde facturen?  Stel een juridisch correcte ingebrekestelling op

€ 27,-

(excl. BTW – zonder pakket)

ons logo invert1

EasyLegal vof
Sint Janstraat 68
1785 Merchtem
info@easylegal.be
+32 (0) 52 37 47 82
BE 0741.883.615

Reacties gesloten.