A Over verwerkingsregister

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van ICT-, Internet-, Privacy-, social media-, digitale marketingrecht.

Onder de GDPR/AVG zijn zowel verwerkingsverantwoordelijken als verwerkers verplicht een verwerkingsregister bij te houden. Hiermee inventariseert u alle groepen persoonsgegevens

Wat is het?

In een verwerkingsregister inventariseert u alle groepen van persoonsgegevens die u in uw organisatie verwerkt.

Een verwerkingsregister is een verplicht maar ook handig instrument om stil te staan bij verwerking van persoonsgegevens.

Voor alle duidelijkheid; een verwerkingsregister is niet een éénmalig op te stellen documentje om daarna ergens onder in een schuif te belanden maar is een never ending story dat voortdurende bijwerking vereist!

U buigt zich over oa. volgende vragen:

  • Welke groepen persoonsgegevens worden binnen de organisatie verwerkt
  • Voor welke doeleinden gebruikt u deze gegevens en zijn ze noodzakelijk om het doel te bereiken
  • Op welke grond verwerkt u persoonsgegevens
  • Heeft u voldoende veiligheden in uw bedrijfsprocessen ingelast
  • Wie verwerkt deze gegevens lastens u en heeft u met de verwerker een verwerkingsovereenkomst opgesteld

Het spreekt voor zich dat een verwerkingsregister een document is dat enkel voor uw organisatie opgesteld wordt.

Wordt een verwerkingsregister nauwkeurig bijgehouden dan is het voor uw organisatie duidelijk waar nog bijkomende aandacht vereist is.

Waarom is het nodig?

Van zodra op structurele wijze persoonsgegevens worden bijgehouden is het verplicht.  Ook al heeft u een kleine organisatie

  • U voldoet aan uw documentatieverplichting onder de GDPR/AVG
  • U vermijdt bij controles door de Gegevensbescherminsautoriteit berispingen of boetes
  • U behoudt ten allen tijde een inzicht in de verwerking van persoonsgegevens binnen uw organisatie en kan zo snel inspelen op verzoeken van betrokkenen

Juridische tips

De angst voor boetes een verkeerde drijfveer om aan de GDPR/AVG te voldoen. Het eerlijk omgaan met persoonsgegevens en zelfs het behalen van concurrentievoordeel zijn meer voor de hand liggende argumenten.

  1. Werk regelmatig uw verwerkingsregister bij
  2. Zorg dat u voorbereid bent om binnen de maand te kunnen antwoorden op vragen van betrokkenen
  3. Een datalek heeft u sneller dan gedacht en hoeft niet altijd over hacking te gaan.  Simpel een USB-stick verliezen is al een datalek.  Sommige datalekken moet u meldenMaar altijd zal u ze moeten vermelden in uw datalekkenregister, hoe gering de impact ook is.
  4. U laat persoonsgegevens verwerken door een externe organisatie.  Zorg dan voor duidelijke verwerkingsovereenkomsten met elk van hen.
  5. Waak ten allen tijde over de vertrouwelijkheid en de privacy van uw klanten met een privacyverklaring
  6. Niet zeker of uw organisatie voldoet aan alle privacy-verplichtingen.  Vraag  een privacyaudit aan.

Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: +32 52 37 47 82 of stuur ons een mail via: info@easylegal.be. 

Vragen u terug te bellen via onderstaand formulier kan ook: een van onze  juristen neemt dan vrijblijvend contact met u op.

Juridisch alles in één keer geregeld? 
Bekijk de totaalpakketten.

Meer informatie over dit document. 

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.

UW GEGEVENS
 
Uw naam *

 
Uw e-mailadres *

 
Uw telefoonnummer *

 

Waarover heeft u informatie nodig? *

 

Wanneer mogen wij u contacteren? Indien spoedeisend, kan het nog vandaag. *

 

Om hoe laat? *

 

Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van interessante wijzigingen in internet, social media, marketing en privacyrecht en schrijf mij in voor de nieuwsbrief

 
 

 
 

Diensten van easylegal

Voor elke organisatie is het belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe wetgeving, relevante jurisprudentie, gedragscodes en protocollen die binnen uw branche (gaan) gelden. Zo kunt u er tijdig voor zorgen dat uw bedrijfsvoering op nieuwe ontwikkelingen is ingericht.

Sedert de nieuwe privacywetgeving (GDPR/AVG) is het in vele gevallen verplicht een DPO aan te stellen.  Zelfs indien niet verplicht is het in vele gevallen toch aangewezen beroep te doen op een DPO.  Wij verzekeren voor u deze dienst, bij u in uw organisatie of vanop afstand en voor zoveel uren als u ons nodig heeft.

ons logo invert1

EasyLegal vof
Sint Janstraat 68
1785 Merchtem
info@easylegal.be
+32 (0) 52 37 47 82
BE 0741.883.615

Reacties gesloten.