Juridische documenten > Reageren op negatieve reviews
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de wereld van ICT-, Internet-, Privacy-, social media-, digitale marketingrecht.
Klanten willen op elk moment zo snel mogelijk geholpen worden, en als onderneming moet je je er van bewust zijn dat online service steeds veeleisender wordt. Het is belangrijk dat je snel een kwalitatieve boodschap communiceert, ook wanneer dat een negatieve review is.
Wat is het?
Het advies geeft zowel tips over hoe je best reageert op negatieve reviews als juridische acties welke u kan ondernemen.
Nergens botsen twee heel belangrijke basisrechten als bij negatieve reviews: het recht van vrije meningsuiting van de klant enerzijds en eerbied voor uw persoon of zaak anderzijds.
Zo komt u bijvoorbeeld te weten:
- Welke actie u best neemt volgens de ernst van de review
- Welke juridische acties u kan ondernemen en hoe u dat dan precies moet doen
- Of u al dan niet een schadevergoeding kan eisen en hoe u daar dan moet aan beginnen
- Er alternatieve geschillenoplossingen bestaan waardoor u niet altijd via een rechtbank een probleem moet oplossen
- Wat precies het recht van vrije meningsuiting is en welke grenzen hieraan zijn
U ontvangt een e-book waarin het recht van vrije meningsuiting wordt uitgelegd als ook uw recht op eerbied voor uw persoon of organisatie.
Met een aantal gerichte vragen, wordt u geleid naar de voor uw situatie meest passende reactie en daaraan gekoppelde actie. Het blijft echter aan u om te beslissen welke acties u gaat voeren. Eventueel kan u beroep doen op onze juristen die samen met u het probleem analyseren om vervolgens de mogelijke acties te bespreken.
Bij elke mogelijke reactie vindt u de nodige juridische brieven, klachtformuleringen, verzoekschriften, verwijzingen naar alternatieve geschillenregelingen en dagvaardingen.
Waarom is het nodig?
Bij een negatieve of ronduit kwetsende review is het vooral belangrijk het hoofd koel te houden en op een gepaste manier te reageren. Dit advies:
- Helpt om inzicht te krijgen in uw rechten en de rechten van uw klant en zo een belangenafweging te kunnen maken
- Geeft verschillende mogelijkheden zodat u op een gepaste manier kan reageren
- Laat u kennismaken met verschillende mogelijkheden van geschillenoplossing en de voor- en nadelen van elke mogelijkheid
- Heeft vervolgstappen en documenten om schadevergoeding en/of weghalen van de review te eisen
Juridische tips
Aanwezig zijn op social media heeft vele voordelen, maar wist u dat:
- U in een gedragscode over het gebruik van social media met uw personeel afspraken kan maken over de posts over uw organisatie.
- Wanneer u sfeerfoto’s van uw organisatie van bijvoorbeeld een bedrijfsfeest of opening u toestemming van iedereen moet hebben om deze via social media te delen. Dit is het gevolg van het Portretrecht.
- Er auteursrecht rust op alles wat je schrijft op social media. Delen mag, downloaden en uploaden niet. Daarvoor kan men u op de vingers tikken.
- Wanneer u uw social media laat onderhouden u best een Community management overeenkomst afsluit.
Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: +32 52 37 47 82 of stuur ons een mail via: info@easylegal.be
Vragen u terug te bellen via onderstaand formulier kan ook: één van onze juristen neemt dan vrijblijvend contact met u op.
Samenhangende documenten
Advies
Advieswizard website & webshop
Bij een website, webshop komt heel wat kijken, bent u in orde?
Document
Akkoord testimonials
Testimonials op uw website? Bekom voorafgaand toestemming