5 vormen van alternatieve geschillenregeling
Van onderhandeling
tot arbitrage
Alternatieve geschillenregeling
Uw geschil voor de rechtbank brengen is duur en tijdrovend, maar het kan ook anders.
Tal van alternatieve geschillenregeling zijn mogelijk. Van bemiddeling tot arbitrage. Daarnaast kan u beroep doen op onze gespecialiseerde juristen wanneer het om ICT, social media of online marketing gerelateerde conflicten gaat.
Kies uit de mogelijke vormen van alternatieve geschillenregeling wat best bij uw situatie aansluit
Eerste hulp bij conflicten
Een duidelijke ingebrekestelling kan volstaan om uw tegenpartij in beweging te krijgen
Collaboratieve onderhandeling
Samen met een daartoe opgeleide advocaat naar een oplossing zoeken
Bemiddeling
Een neutrale derde om partijen naar een oplossing te leiden
Verzoening
Een neutrale derde om partijen een oplossing voor te stellen
Beroep op ODR platform
Online geschillenplatform voor e-commerce geschillen
Arbitrage
Schriftelijke procedure die de kracht van een vonnis heeft
Beroep op een ombudsman
Bemiddelende en adviserende procedure met een maximumtermijn.
Europees centrum voor de consument
Bemiddelende en adviserende rol en waakt over consumentenrechten
Een gesprek met uw tegenpartij is in de meeste gevallen een stap naar een oplossing
Een geschil hoeft niet altijd te ontaarden in een definitieve breuk maar heeft een tegenpartij het gewoon verkeerd voor. Dan kan het schrijven van een duidelijke ingebrekestelling volstaan om uw tegenpartij in beweging te krijgen. Een goede brief opstellen is een kunst op zich. Ook stelt de wet in een aantal gevallen, zoals een klacht of een ingebrekestelling, specifieke eisen. Professionele hulp is dan ook zeer aan te raden.
Een specialist van Easylegal kan dit uit handen nemen en de correspondentie en onderhandelingen namens u voeren; en indien nodig u bijstaan in een gerechtelijke procedure, en in goed overleg met uw advocaat.
- Collaboratieve onderhandeling: partijen gaan samen met hun hiervoor speciaal opgeleide advocaat rond de onderhandelingstafel zitten om tot een oplossing te komen.
- Bemiddeling: partijen doen beroep op een neutrale derde om te helpen hun geschil op te lossen.
- Verzoening: partijen doen beroep op een neutrale derde om te trachten hun geschil op te lossen, dit al dan niet in het kader van een geschil voor de rechtbank.
- Beroep doen op het ODR-platform: Het betreft een internetplatform opgericht door de Europese Commissie met als doel geschillen voortvloeiend uit e-commerce buiten de rechtbank op te lossen. Het hele proces van buitengerechtelijke geschillenbeslechting gebeurt via het internet. Lange en dure rechtszaken kunnen zo vermeden worden en het vertrouwen van de Europese consument om ook buiten de eigen landsgrenzen te shoppen wordt versterkt.
- Arbitrage: een strikte schriftelijke procedure die door alle partijen moet aanvaard worden. Er wordt beroep gedaan op een onafhankelijke arbiter die een definitieve beslissing neemt. Homologatie door de rechtbank geeft aan deze beslissing een uitvoerbare titel.
Meer informatie over deze dienst of u heeft een andere juridische vraag
Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: 052 37 47 82, of stuur ons een mail via: info@easylegal.bel.
Vragen u terug te bellen via onderstaand contactformulier kan ook: één van onze juristen neemt dan vrijblijvend contact met u op.
Gerelateerde diensten
Bescherming merk, handelsnaam, logo
Door een merk, handelsnaam en/of logo in te schrijven, wordt vastgelegd dat alleen uw organisatie hiervan gebruik mag maken. Vastleggen van een merk kan zowel voor de Benelux of wanneer u Europees handel wil drijven, voor heel Europa.
Domeinnaam geschillen
De domeinnaam waar uw merknaam in verwerkt zit, is in het bezit van een ander. Komt u er niet uit middels bemiddeling dan lijkt een procedure voor de burgerlijke rechtbank onvermijdelijk. Maar het kan ook anders; via een arbitrageprocedure van de WIPO. Onze juristen kunnen deze procedure namens u voeren of u erbij begeleiden
Webshop verifier
Op een website moeten verplicht een aantal vermeldingen staan. Verkoopt u goederen of diensten via uw website dan zal deze bovendien moeten voldoen aan de consumentenwetgeving. Daarnaast moet worden rekening gehouden worden met cookie-, privacy- en marketingwetgeving.